ابزار منو ثابت

لمس درمانی چیست؟
تاريخ : پنج شنبه 22 خرداد 1393برچسب:, | 9:11 | نویسنده : محسن میرشفیعی

لمس درماني چيست؟

در سالهاي اخير استفاده از روشهاي طب مکمل و جايگزين، در درمان امراض مورد توجه زيادي قرارگرفته است. يکي ازروشهاي طب مکمل و جايگزين لمس درماني است. آنچه در زیر می خوانید معرفی یکی از شاخه های طب مکمل است و تنها به معرفی این رشته و اعتقاد افرادی که به آن می پردازند می باشد و صحت این گفته احتیاج به تحقیق کامل پزشکی دارد .

لمس درماني يک تکنيک شفابخش است که درآن درمانگر با رمي ازهوشياري تمرکزي ، ازدستان خودبه عنوان کانون جهت ايجاد تعادل و هماهنگي،درحوزه انرژِي دوجانبه بيمار-محيط استفاده مي کند.

لمس درماني در واقع يکي ازسازمان يافته ترين انواع لمس است که برخاسته ازفرهنگ هاي اصيل شرقي و طب سنتي چين بوده و بريکپارچگي وجود انسان،به عنوان يک کل واحد و ارتباط فکر و بدن، تاکيد مي کند.

اين هنر درماني که قدمتي ۴۰۰۰ ساله دارد، در دهه ۱۹۷۰توسط دولوس کريجر، پرفسور پرستاري دانشگاه نيويورک، و دوراکانز، رئيس انجمن عرفان آمريکا، براساس مدل راجرز با رويکردي عملي، مدون گرديد.

کريجر معتقد است براي آنکه لمس کاملا موثر و شفا دهنده باشد، درمانگر بايستي «قصد کمک » و«توجه محض» به مددجوي خودداشته باشد.به نظر مي رسد که عمل توجه، نقشي را درمان ايفا مي کند.اين نقش از طريق حوزه انرژي اعمال مي شود.

حوزه انرژي چيست؟

حوزه انرژي يا ميدان حياتي که در فرهنگ هاي مختلف به نامهاي متفاوتي ازقبيل هاله ، پرانا ، کاي ، بيوفيلد ، بيوانرژي و… ناميده شده است،به منطقه الکترومغناطيسي اطلاق مي شود که اطراف بدن موجودات زنده و غير زنده را احاطه کرده است.مجموعه تشعشعات بدن که نشات گرفته از ماهيت اتمي جسم است، ميداني را در اطراف بدن ايجادمي کند که باتکنيک هاي خاص آزمايشگاهي مي تواند اندازه گيري،عکسبرداري و حتي با تمرين و ممارست لمس گردد.

حوزه انرژي هر انسان بسته به درجات ثبات ذهني و رواني فرد تغيير مي کند. به عبارت ديگر، ميدان انرژِي مرتبط باچرخه افکار انسان بوده و تغييرات آن تابع کنترل تفکر فرداست.به اين ترتيب افکار ما بر حوزه انرژِي و آن نيز به نوبه خود بر جسم و سلامتي تاثير مي گذارد.

برخي روانشناسان حوزه راحلقه بين جسم و روان دانسته و معتقدند که تغييرات اين ميدان موجب بروز علائم سايکوسوماتيک مي گردد.

تحقيقات هارولدبور نشان مي دهد که ميدان حياتي در پاسخ به رويدادهاي اساسي زيست شناختي بدن، ازقبيل تخمک گذاري، بيماري، جراحت و… تغييرمي کند.

اختلالات عاطفي، درد و يا فرايند بيماري موجب ناهماهنگي و عدم يکپارچگي حوزه انرژي شده و در نتيجه سلامتي فرد دستخوش دگرگوني مي شود.

درمانگر لمس درماني مي تواند اين تغييرات را در حوزه انرژِي فرد بيمار لمس کند و با تمرکز بر شفا و بهبودي مددجو ، ازطريق تعامل يبوفيلد خود و فرد مددجو، هماهنگي و تعادل مجدد را درحوزه فرد بيمار بر قرار کند. لذا هدف لمس درماني تحريک توانايي طبيعي بدن براي ترميم خود از طريق ايجاد تعادل در جريان انرژي مي باشد. لمس درماني علاوه بر بزرگسالان بر روي نوزادان ،حيوانات و گياهان نيز موثر است.

لمس درماني چگونه انجام مي شود؟

از آنجا که حوزه انرژي تاحدود ۴۵-۳۰ سانتيمتري از سطح بدن گسترش مي يابد، لذا لمس درماني به هر دو صورت تماسي و غيرتماسي قابل اجراست.در فرم غيرتماسي دستهاي پرستار همچون گيرنده هايي درفاصله ۱۲-۱۰ سانتيمتري ازسطح بدن حرکت نموده و جريان و نقصان انرژي را لمس مي کنند و مي توانند با تمرکز بر سلامتي و کمک به فرد بيمار ناهماهنگي هاي حوزه را برطرف کنند.

لمس درماني چه منافعي دارد؟

تحقيقات مختلف تاثيرات زير را براي لمس درماني نشان داده است:

۱-تسکين درد
۲-کاهش اضطراب
۳-کاهش سطح استرس
۴-ايجاد ريلکسيشن و کاهش علائم حياتي
۵-کاهش ديس ريتمي هاي قلبي
۶-تسريع ترميم شکستگي هاي استخواني
۷-بهبود سردردهاي تنشي
۸-درمان اعتياد
۹-درمان کم خوني
۱۰-کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل در آرتريت دژنراتيو و استئوآرتريت
۱۱-تسريع ترميم زخمها


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: